منظور از استراتژی اقیانوس آبی و قرمز در استارتاپ چیست؟

استراتژی اقیانوس قرمز و آبی در استارتاپ 35465476843121

در دنیای امروز، هر روز استارتاپ های جدید بسیاری راه اندازی شده و شروع به فعالیت می کنند؛ اما متأسفانه به دلیل عدم توانایی رقابت با غول های صنعتی، به سرعت شکست خورده و از میدان، خارج می شوند. این در حالی است که همین استارتاپ ها با اتخاذ یک استراتژی قوی می توانند به رقابت با شرکت های بزرگ صنعتی رفته و دوش به دوش آنها حرکت کنند. از جمله این استراتژی ها، استراتژی اقیانوس قرمز و آبی است. اگر با استراتژی اقیانوس قرمز و آبی در استارتاپ آشنا نیستید توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

استراتژی قرمز چیست؟

در این استراتژی، اقیانوس قرمز جایی است که کوسه های بزرگ و کوچکی در آن در حال شنا هستند و با هم رقابت می کنند تا طعمه خوبی به دست آورند. کارشناسان، اوضاع صنایع را در حال حاضر به این نوع اقیانوس تشبیه می کنند. از این رو، نام اقیانوس قرمز را بر روی این استراتژی گذاشته اند. صنایع بزرگی که در بازار در حال فعالیت هستند با هم رقابت می کنند تا کسب و کارهای کوچک و ضعیف را از پا درآورده و جا را برای خود، فراخ تر کنند.

استراتژی آبی چیست؟

در سوی دیگر این ماجرا ، اقیانوس آبی قرار داد. این اقیانوس جایی است که در آن همه چیز در آرامش است . کوسه ها رقابت کمی با هم دارند و یا اصلاً با هم رقابت نمی کنند، زیرا طعمه به حد کافی در آن وجود دارد. امروزه برخی کسب و کارها چنین فضایی را برای خود به وجود آورده اند. با توجه به عملکرد مناسبی که دارند، جایگاه خود را تثبیت کرده و توانسته اند خود را بالا بکشند؛ اما برای درک راحت تر استراتژی اقیانوس قرمز و آبی در استارتاپ باید به تفاوت میان این دو نیز توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی همین تفاوت ها خواهیم پرداخت.

استراتژی اقیانوس قرمز و آبی در استارتاپ 35465476843121

تفاوت میان استراتژی قرمز و آبی

استراتژی اقیانوس قرمز و آبی از لحاظ ساختاری، تفاوت های بزرگی با هم دارند. از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رقابت در بازار فعلی

شما باید به عنوان یک کسب و کار موفق بتوانید مشتریان را جذب خود کنید. به این ترتیب، کسب و کارهای دیگر، این مشتریان را از دست داده و توان رقابت با شما را نخواهند داشت. این بدان معنا است که شما در این رقابت، پیرزو شده و صنایع دیگر، شکست خورده اند. این امر فقط در سایه استفاده از استراتژی آبی اتفاق می افتد. اگر به درستی از این استراتژی استفاده کنید، با وجود تلاش های زیاد رقبا، شما تنها برنده میدان خواهید بود.

تمرکز بر روی مشتریان فعلی

در اقیانوس قرمز، تمامی صنایع درصدد این هستند که مشتریان فعلی را نگه دارند. آنها هیچ تلاشی برای این که مشتری جدید کسب کرده و گستره فعالیت خود را افزایش دهند، ندارند. این تفاوت، مهمترین تفاوت میان استراتژی اقیانوس قرمز و آبی در استارتاپ است. در اقیانوس آبی، کسب و کارها در تلاشند تا علاوه بر تمرکز بر روی مشتریان فعلی، مشتریان جدید نیز جذب کنند. به این ترتیب آنها سعی دارند افرادی که تا به حال از این استارتاپ ها خرید نکرده اند را جذب کنند تا در آینده، بتوانند جایگاه محکمی در بازار داشته باشند.

استراتژی اقیانوس قرمز و آبی در استارتاپ 6874897843212312

خلق ارزش ها

در اقیانوس قرمز، هیچ ارزش جدیدی ایجاد نمی شود. در این استراتژی ، کسب و کارها بر اساس ارزش های قبلی فعالیت دارند. این در حالی است که در اقیانوس آبی این گونه نیست. استارتاپ ها تلاش دارند ارزش های جدید ایجاد کرده و آنها را افزایش دهند. در کنار افزایش ارزش ها، آنها قیمت ها را نیز کاهش می دهند. به همین دلیل است که این نوع کسب و کارها مدام در حال افزایش مشتری هستند و موفقیت آنها، ادامه دار است.

استفاده از تقاضاهای موجود

از دیگر تفاوت های استراتژی اقیانوس قرمز و آبی در استارتاپ می توان به تمرکز بر روی تقاضاها اشاره داشت. کسب و کارهای موفق در پی آن هستند که علاوه بر بهره برداری از تقاضاهای فعلی، تقاضاهای جدید نیز جذب کنند. به همین دلیل بر روی هر دو نوع تقاضا تمرکز کرده و قصد دارند به هر دو نوع نیازها پاسخ دهند. همین موضوع باعث خواهد شد تا مشتریان از کسب و کار شما رضایت داشته و شما را به عنوان یک کسب و کار ایده آل شناسایی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *