دکوراسیون فضای کار اشتراکی باید چگونه باشد؟

دکوراسیون فضای کار اشتراکی 7887987843212000

دکوراسیون فضای کار اشتراکی مسأله ای است که امروزه، هم مورد توجه صاحبان این فضاها قرار گرفته و هم استارتاپ ها و دیگر مشاغل نوین به آن دقت زیادی دارند. از این رو فضاهایی که امروزه طراحی می شوند به دنبال ایجاد فضای باز برای کسب و کارها هستند. نحوه چیدمان و دکوراسیون این فضا سبب می شود تا اعضا در طول روز با انرژی و روحیه مضاعفی، کارهای خود را انجام داده و در صورت نیاز بتوانند از فضای این مکان ها استفاده کنند. اولین کاری که در طراحی دکوراسیون این فضا باید انجام داد این است که نیازها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بر اساس آن، اقدام به تهیه وسایل کرد.

توجه داشته باشید که ترندهای مختلفی امروزه برای طراحی دکوراسیون این فضاها ارائه می شود؛ اما قرار نیست حتماً از این ترندها پیروی کنید. می توانید با توجه به زمینه کاری استارتاپ ها و درنظر گرفتن موارد زیر، دکوراسیونی ایده آل داشته باشید.

داشتن طراحی انعطاف پذیر

همانگونه که در بخش قبل نیز در مورد دکوراسیون فضای کار اشتراکی گفته شد باید به نیاز کسب و کارهایی که قرار است عضو این فضا شده و در طول روز در این محل حضور داشته باشند توجه کنید. از آن جایی که موقعیت های شغلی که ممکن است در آینده، این فضا را برای کار انتخاب کنند متغیر است باید طراحی انعطاف پذیری داشته باشید. سعی کنید چیدمان میز و صندلی ها به گونه ای باشد که تیم هایی با تعداد اعضای مختلف، بتوانند به راحتی کارهای خود را انجام دهند. قرار نیست حتماً از میزهای بزرگ و جاگیر استفاده کنید. می توانید در میان این میزها، میزهای کوچکی نیز تعبیه کنید. شما می توانید با طراحی دیوارهای متحرک، انعطاف پذیری خوبی در محیط ایجاد کنید. به این ترتیب، هم استقلال کسب و کارها حفظ می شود و هم گروه ها می توانند با هم در تعامل باشند.

دکوراسیون فضای کار اشتراکی 7887987843212000

توجه به وظایف اعضا

یکی دیگر از مواردی که می توانید در دکوراسیون فضای کار اشتراکی در نظر داشته باشید توجه به مسئولیت اعضای تیم ها است. هر کدام از اعضای استارتاپ ها، عهده دار مسئولیتی خاص هستند یا ممکن است چند مسئولیت را به صورت هم زمان برعهده داشته باشند. از این رو می توانید میز و صندلی های جداگانه ای برای هر وظیفه مشخص کنید. این کار می تواند در بالا رفتن بهره وری افراد، نقش مؤثری نیز داشته باشد. در ضمن باید مکان هایی را برای برگزاری رویدادها و جلسات گروه ها تعیین کنید. با توجه به این مسأله، طراحی فضای کار اشتراکی شما، تقریباً بی عیب و نقص خواهد بود.

توجه به رفاه اعضا

یکی از مهمترین ویژگی های استارتاپ ها و دیگر کسب و کارهایی که در فضای کار اشتراکی حضور پیدا می کنند این است که ساعات کار طولانی دارند. از این رو اعضای این تیم ها نیاز به استراحت و سرگرمی نیز خواهند داشت. وجود یک فضای اشتراکی برای غذا خوردن و استراحت می تواند بهترین ایده ای باشد که می توانید در چنین مکان هایی پیاده کنید. می توانید از اتاق هایی را برای انجام بازی هایی نظیر بازی های ویدیویی در نظر بگیرید. یا این که چند نشیمن در یکی از اتاق ها تعبیه کنید تا اعضای تیم ها به هنگام نیاز به استراحت، بر روی آنها چرتی بزنند. این عوامل سبب می شود تا استارتاپ ها، بهترین محیط را برای کار در اختیار داشته و از این فضاها، استقبال خوبی به عمل آورند.

استفاده از تجهیزات روز

مهمترین چیزی که در فعالیت استارتاپ ها و فعالیت های فریلنسری و … نقش دارد وجود تجهیزات و امکانات به روز است. تکنولوژی هایی که امروزه به بازار عرضه شده اند، کار را برای همه راحت تر کرده اند؛ بنابراین لازم است در دکوراسیون فضای کار اشتراکی به این موضوع نیز توجه داشته باشید. تجهیزاتی همچون اسکنر، چاپگر، اینترنت پر سرعت و … از جمله این امکانات به حساب می آیند. شما با فراهم نمودن این تجهیزات به صورت اختصاصی برای هر کسب و کار، هم زمینه را برای رشد و بالندگی آنها فراهم می کنید و هم موجب می شوید تا استارتاپ ها از امکانات و دکوراسیون فضای کار اشتراکی شما رضایت داشته باشند.

البته این موارد، تعداد محدودی از نکاتی بود که باید در طراحی دکوراسیون فضاهای کاری مشترک رعایت شوند. با بررسی های بیشتر می توانید ایده های بهتری پیدا کرده و بر اساس آنها، چیدمان فضا را انجام دهید.

استفاده از میز و صندلی مناسب

یکی دیگر از مواردی که باید در دکوراسیون فضای کار اشتراکی مورد توجه قرار گیرد، نوع مبلمان آن است. از آن جایی که این فضاها دارای وسعت زیادی هستند و گروه هایی با اهداف مختلف در آن فعالیت می کنند باید مبلمان موجود در آن به گونه ای باشد که تمامی این گروه ها بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند؛ بنابراین باید از میزهایی در این فضا استفاده شود که به میز اشتراکی معروف اند. این میزها دارای عرض مناسبی بوده و کشو یا کمد ندارند. به این ترتیب اعضای گروه می توانند تمامی وسایل مورد نیاز خود را بر روی این میزها قرار داده و به آنها دسترسی داشته باشند.

یکی دیگر از انواع میز که می توان در دکوراسیون فضای کاری مشترک، مورد استفاده قرار داد میزهای دارای پارتیشن است. این میزها می توانند موجب تمرکز بیشتر فرد شود. این میزها برای آن دسته از کسب و کارهایی که به تمرکز بیشتری نیاز دارند و به صورت انفرادی کار می کنند مناسب است.

برای بخشی که به صورت اداری، چیدمان می شود باید از صندلی های اداری استفاده شود. در انتخاب این صندلی توجه داشته باشید تا سایز آنها برای افراد مختلف، مناسب باشد. داشتن طراحی ارگونومیک و چرخ دار بودن، از خصوصیاتی است که باید این صندلی ها داشته باشند. در دکوراسیون فضای کار اشتراکی برای بخشی که به عنوان کافه در نظر گرفته شده است از میز و صندلی های مخصوص کافه استفاده کنید. این کار، هم موجب رفاه افراد شده و هم جذابیت دکوراسیون را بالا می برد.

دکوراسیون فضای کار اشتراکی 789456454231

اختصاص بخشی به عنوان اتاق جلسات

در چیدمان و طراحی داخلی فضای کار اشتراکی باید به این موضوع نیز توجه داشت که استارتاپ ها در این مراکز، جلسات مختلفی برگزار خواهند کرد. از این رو باید بخشی را به عنوان اتاق جلسات در نظر گرفت. دکوراسیون این اتاق باید با دقت زیادی انجام شود، زیرا افراد مهمی در آن رفت و آمده کرده و قرار است مسائل مهمی در آن بررسی شود. توجه داشته باشید که این اتاق باید عایق صدا باشد تا سر و صدای استارتاپ های دیگر، مزاحم جلسات نشده و صدای افراد حاضر در جلسه نیز مزاحم افراد بیرون اتاق نشود. از این رو توصیه می شود حتماً این اتاق به صورت آکوستیک باشد. در این اتاق از میز و صندلی های مخصوص کنفرانس استفاده کنید.

در اتاق جلسات باید میز و صندلی ها را به گونه ای چید که تقریباً تمامی افراد به برق دسترسی داشته باشند. به همین دلیل استفاده از میزهای دارای هاب برق می تواند بهترین گزینه باشد. مورد دیگری که باید در دکوراسیون فضای کار اشتراکی رعایت کرد، تعیین بخشی برای برگزاری جلسات درون گروهی است. برای این کار می توانید اتاقک هایی در نظر بگیرید.

استفاده از کتابخانه و لاکر

تمامی گروه های حاضر در فضای کار اشتراکی دارای تجهیزات و وسایل زیادی هستند. قطعاً این گروه ها برای این که این وسایل را نگهداری و استفاده کنند به جایی برای قرار دادن آنها نیاز دارند. شما می توانید با تعبیه کتابخانه یا لاکرهای متعدد در قسمت های مختلف این فضا، شرایطی را فراهم کنید تا تمامی این تجهیزات به صورت منظم در قفسه قرار گرفته و افراد در صورت نیاز، به آنها دسترسی داشته باشند. حتی می توانید برای این که دکوراسیون فضا را علمی تر و جذاب تر کنید، کتاب ها و مجلاتی را در قفسه بگذارید تا افراد در اوقات فراغت از آنها استفاده کنند.

توجه به نورپردازی در محیط

فضایی که همه در آن در حال کار کردن هستند می تواند کمی خسته کننده به نظر برسد. این در حالی است که می توان با استفاده از نورپردازی مناسب، این موقعیت را تغییر داده و فضای آن را شاد و سرحال، نشان داد. نورپردازی محیط باید به گونه ای باشد که افراد بتوانند در ساعات مختلف شبانه روز، کار کنند. شما می توانید برای نورپردازی فضا، از نور طبیعی و یا حتی نورهای مصنوعی نیز استفاده کنید. البته باید در نورپردازی دکوراسیون فضای کار اشتراکی، تعادل را رعایت کنید، زیرا برخی افراد به نور زیاد حساسیت دارند و بهره وری آنها در چنین محیطی، کاهش پیدا می کند. با رعایت تعادل در نورپردازی می توانید هم بر جذابیت بصری فضا بیافزایید و هم باعث افزایش بهره وری افراد با سلایق مختلف شوید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *