چرا استارتاپ ها شکست می خورند؟

دلایل شکست استارتاپ ها 5845218784651230000

در سال های اخیر، استارتاپ های زیادی شکل گرفته اند؛ اما متأسفانه از میان آنها فقط تعداد محدودی به کار خود ادامه داده و بقیه شکست می خورند. هر کدام از این کسب و کارها به دلایل مختلفی، شکست را می پذیرند. پس چه بهتر که بنیانگذاران این کسب و کارها با این دلایل آشنایی داشته باشند و با آگاهی، قدم در این عرصه بگذارند. از این رو برای آگاهی افرادی که قصد راه اندازی استارتاپ دارند، دلایل شکست استارتاپ ها را بر اساس نتایج تحقیقات، ارائه خواهیم کرد.

عدم توجه به بازار

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که استارتاپ ها انجام می دهند این است که به هیچ عنوان به بازار توجهی ندارند؛ به این معنا که اصلاً بررسی نمی کنند که آیا محصولات و یا خدمات ارائه شده از سوی استارتاپ، در بازار مشتری دارد یا خیر. محصول یا خدمتی که مشتری نداشته باشد ارزش تولید ندارد. به همین سبب آن دسته از استارتاپ هایی که اقدام به تولید و یا ارائه چنین محصولات و خدماتی می کنند، محکوم به شکست خواهند شد. بر اساس تحقیقات انجام شده، 42 درصد از استارتاپ ها به دلیل بی توجهی به بازار، شکست خورده اند.

کمبود بودجه

یکی دیگر از دلایلی که باعث شکست استارتاپ ها می شود، کمبود بودجه است. استارتاپ ها برای تأمین هزینه های خود به سرمایه گذار و اسپانسر مناسبی نیاز دارند. اگر موفق به پیدا کردن سرمایه گذار نشده و یا در میانه راه با کمبود بودجه مواجه شوند احتمال شکست آنها وجود دارد، بنابراین بنیانگذار و یا رهبر استارتاپ باید هزینه ها را به درستی مدیریت کرده و پیش بینی کند که در صورت کمبود بودجه باید چکار کرد. کمبود بودجه از دلایل شکست استارتاپ ها است که در باعث شکست 29 درصد از کسب و کارها می شود.

دلایل شکست استارتاپ ها 5845218784651230000

عدم استفاده از افراد شایسته در تیم

آن چه باعث می شود تا استارتاپی موفق شود و به اهدافی که تعیین کرده است برسد، عملکرد قابل قبول اعضای تیم است. از این رو گفته می شود که عدم برخورداری از تیم مناسب و یا استخدام افراد ناشایسته می تواند به شکست استارتاپ ها، ختم شود. باید به هنگام استخدام اعضای تیم، به توانایی ها و تخصص افراد توجه شده و افرادی انتخاب شوند که دارای روحیه کار تیمی هستند. به جز اعضای تیم، شما باید در انتخاب شریک خود نیز تمام دقت را به خرج دهید. شریکی انتخاب کنید که با شما، اعضای تیم و اهداف استارتاپ، سازگار باشد. در دنیای استارتاپ، ضرب المثلی است که می گوید «استارتاپ مانند بچه بوده و شریک کاری مانند همسر است». همیشه این ضرب المثل را به یاد داشته باشید، زیرا استخدام افراد ناشایست باعث شکست 23 درصد از استارتاپ شده است.

رقابت تنگاتنگ

شما باید تاب و تحمل رقابت با کسب و کارهای بزرگ و کوچک را داشته باشید. در این حوزه، استارتاپ های بزرگ و یا کسب و کارهای کوچک می توانند به شما ضربه زده و موجب حذف کسب و کارتان شوند. اگر توان رقابت و جو رقابتی را ندارید هرگز وارد این عرصه نشوید، زیرا این مورد از مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها است.

دلایل شکست استارتاپ ها 44545646545005

عدم قیمت گذاری مناسب

استارتاپ ها باید بتوانند از عهده قیمت گذاری محصول و خدمات خود برآیند. شما باید به عنوان رهبر یک کسب و کار، خدمات و محصولات خود را به نحوی قیمت گذاری کنید که هم بتوانید رضایت مشتریان را به دست آورید و میزان فروش خود را بالا ببرید و هم بتوانید با استفاده از درآمدی که دارید خرج و مخارج استارتاپ و اعضای تیم را تأمین کنید. چنانچه نتوانید این کار را به درستی انجام دهید، ناچار به قبول شکست خواهید شد.

ارائه محصولات بی کیفیت

شما باید قبل از این که وارد این حوزه شوید در مورد محصول و خدماتی که می خواهید ارائه دهید، تحقیقات جامعی انجام دهید. نتایج این تحقیقات به شما کمک می کند تا محصول و خدمات خود را با نیاز مشتری و خواست او، تطابق دهید. اگر محصول و خدمات شما دارای کیفیت مناسبی نباشد، مشتری از آن استقبال نکرده و آن را خریداری نمی کند. این موضوع از دلایل شکست استارتاپ ها است که تاکنون باعث شکست 17 درصد از این کسب و کارها شده است.

بازاریابی نامناسب

شاید شما به عنوان یک استارتاپ، محصولی فوق العاده با کیفیت تولید کنید، اگر کسی از این موضوع اطلاع نداشته باشد چه کسی آن را خریداری خواهد کرد؟ شما باید بازاریابی مناسبی انجام داده و محصولات و خدمات خود را به خوبی تبلیغ کنید. عدم بازاریابی متناسب، دلیل شکست 14 درصد از کسب و کارها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *