چگونه یک قرارداد برای فضای کار اشتراکی بنویسیم

قرداد فضای کار اشتراکی 321564

یکی از چالش های پیش روی افرادی که قصد دارند در فضای کار اشتراکی، کار کنند نحوه تنظیم قرارداد فضای اشتراکی می باشد. در فضای کار اشتراکی محیطی دنج و آرام برای فعالیت افراد و تیم ها وجود دارد. این فضاها سرشار از حس پویایی می باشد. تیم های استارتاپی حاضر در این مکان ها می توانند با پرداخت هزینه بسیار مناسبی، دفتر کاری داشته باشند. اما برای ورود به این مکان ها باید قراردادی تنظیم شده و طرفین آن را امضا کنند. در این مطلب به توضیح درباره مفاد این قراردادها و نکات مهم در آن، پرداخته ایم.

قرداد فضای کار اشتراکی 321564مفاد مهم قرارداد فضای کار اشتراکی

به منظور آشنایی با قرارداد فضای کار اشتراکی باید با تمامی نکات مهم در تنظیم این قراردادها آشنا گردید.  چنانچه این نکات را بدانید و در تنظیم قرارداد، آنها را لحاظ کنید قراردادی بدون ایراد در اختیار خواهید داشت. این نکات به شرح زیر می باشند:

مشخص نمودن موضوع قرارداد

اولین چیزی که باید در قراردادها مشخص شود موضوع قرارداد است. از آن جایی که فضای کار اشتراکی محیطی برای کار گروهی می باشد باید دقیقاً مشخص شود که چه چیزهایی به استارتاپ ها اجاره داده شده است. به عنوان مثال باید ذکر شود که هدف از تنظیم قرارداد، ارائه خدماتی چون میز، صندلی، اینترنت پر سرعت، اتاق کنفرانس و … است. استارتاپ های مختلف به امکانات متفاوتی نیاز دارند. از این رو قید کردن موضوع قرارداد جزو لاینفک این اجاره نامه ها محسوب می شود.

طرفین قرارداد

یکی دیگر از نکات مهم در این قراردادها، مشخص نمودن طرفین قرارداد است. طرفین قرارداد عبارتند از مستأجر، موجر و مال الاجاره. مستأجر، استارتاپی است که فضای کار اشتراکی در اختیار آن قرار می گیرد. این استارتاپ ممکن است متشکل از افراد مختلفی باشد و به امکانات متعددی نیاز داشته باشد. موجر نیز به صاحب فضا کار اشتراکی گفته می شود که در این مورد، شتاب دهنده ها به عنوان موجر شناخته می شوند. فضا و امکاناتی که در اختیار مستأجر یا همان استارتاپ ها قرار داده می شود نیز به عنوان مال الاجاره، معرفی می گردند. ذکر هر یک از این موارد در قرارداد فضای کار اشتراکی، بسیار مهم است.

میزان اجاره بها

در قراردادی که به منظور اجاره فضای کار اشتراکی، تنظیم می شود مستأجر باید در قبال امکاناتی که در اختیار وی قرار می گیرد، بهایی پرداخت کند. در قراردادی که تنظیم می گردد باید میزان این بها، تعیین شود. بهای اجاره در این نوع فضاها بسیار ناچیز است. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که بر اساس امکاناتی که در اختیار مستأجر قرار می گیرد ممکن است اجاره بها، کم یا زیاد شود.

قرداد فضای کار اشتراکی 51452123415مشخص نمودن تاریخ اتمام قرارداد

مورد آخری که در این قراردادها ذکر می شود، مدت زمان اعتبار قرارداد است. هر زمانی که این مدت به پایان رسید باید قرارداد تمدید شود. چنانچه تاریخ انقضای قرارداد در آن مشخص نشده باشد قرارداد باطل خواهد شد.

نکاتی در رابطه با قرارداد فضای کار اشتراکی

امروزه شاهد این امر هستیم که به دلیل عدم رعایت برخی نکات در تنظیم قرارداد فضای کار اشتراکی، اختلافاتی میان شتاب دهنده و استارتاپ ها بوجود آمده است. بر همین اساس در این بخش از مطلب، این نکات را یادآوری نموده ایم تا شما به مشکلی برنخورید.

  • شرایط استفاده از امکانات را در قرارداد ذکر کنید. این که این امکانات به صورت اختصاصی باید در اختیار استارتاپ باشد و یا به صورت مشترک باید از آنها استفاده گردد، باید در قرارداد آمده باشد.
  • به منظور این که عدم پرداخت به موقع اجاره بها و یا آسیب به امکانات اجاره داده شده، مشکلی به وجود نیاورد مبلغی به عنوان خسارت در قرارداد تعیین می گردد.
  • حضور استارتاپ ها در فضای کار اشتراکی، هیچ گونه حقوق عینی و دینی برای شتاب دهنده ها ایجاد نمی کند. از این رو باید در تعیین اجاره بها، دقت کافی به خرج داده شود.
  • تمامی مواردی که شتاب دهنده و استارتاپ ها در مورد آن به توافق رسیده اند را باید به صورت شفاف در قرارداد فضای کار اشتراکی ذکر کرد. زیرا اگر این موارد در قرارداد ذکر نشده و توافقات به صورت شفاهی باشند در صورت بروز مشکل نمی توان آنها را اثبات کرد.

با مطالعه دقیق این مقاله و رعایت تمامی نکاتی که در آن اشاره شده است، می توانید قراردادی مناسب، تنظیم نمایید. با تنظیم دقیق قرارداد صحیح می توانید از تمامی امکانات مورد نیاز خود، در این فضاها استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *